“من ایده ای دارم که می خواهم با شما در میان بگذارم. من به راههایی فکر میکردم که شرکتم را رشد دهم، زیرا ارزش آن بیشتر از شرکتی است که در حال رشد نیست. خوب، من دو گزینه را در نظر دارم. گزینه 1 خدمات جدیدی را به مشتریان فعلی من ارائه می دهد، یا گزینه 2، که در حال گسترش به مکان های جدید است. من به سمت گزینه 2 متمایل هستم – یک مکان جدید. نظر شما چیست؟ فکر میکنید این ایده خوبی است؟»
همانطور که به همه مشتریانم که این سوال را از من می پرسند می گویم، این ایده ممکن است خوب باشد، اما شما باید تصمیم بگیرید که آیا امکان پذیر است یا خیر. برای شما در این زمان.
اینها عناصر اصلی هر مطالعه امکان سنجی هستند:
- موفقیت چگونه به نظر می رسد؟
- آیا می توانید تأیید کنید که بازاری برای آن وجود دارد؟
- آیا این یک نیاز واقعی را برطرف می کند؟
- آیا می توانید منابع آن را تامین کنید؟
- آیا پرداخت ارزش آن را دارد؟
- آیا می توانید در این فضا رقابتی باشید؟
در تجربه ما، ایده های اولیه، اگرچه خوب بودند، اما به اندازه کافی کار نشده اند تا ایده های عالی باشند که ارزش سرمایه گذاری منابع ارزشمند خود را برای راه اندازی آنها داشته باشند. ارزیابی امکان سنجی یک طرح تجاری تمام عیار نیست، بلکه شامل برخی از عناصر اصلی پرونده تجاری است. آن در هسته از همه طرح های تجاری بزرگ
مطالعه امکان سنجی چیست؟
ارزیابی امکان سنجی یک ارزیابی اولیه از عملی بودن یک پروژه یا طرح پیشنهادی است. این سؤال میپرسد: «آیا ما افراد، ابزار، فناوری و منابع لازم برای راهاندازی موفقیتآمیز پروژه را داریم؟» موفقیت ممکن است در شرایط مالی، اجتماعی، شهرت یا اهداف پایداری سنجیده شود. انجام این ارزیابی اولیه همچنین حامیان پروژه را از خطرات مرتبط با پروژه آگاه میکند و از ورود کورکورانه آنها به تجارت پرخطر جلوگیری میکند.
چه زمانی از یک مطالعه امکان سنجی استفاده کنیم؟
کاربردهای زیادی برای ارزیابی امکان سنجی وجود دارد. می توان از آن برای ارزیابی عملی بودن یک ابتکار بهبود یا مورد تجاری پشت یک ایده یا پروژه جدید استفاده کرد. یک آزمایش بتا یا یک نمونه اولیه باید به عنوان بخشی از ارزیابی امکان سنجی در برخی موارد ایجاد شود. ارزیابی امکان سنجی به ویژه در صورتی که راه اندازی ایده یا پروژه به منابع (زمان، تیم یا پول) نیاز داشته باشد، بسیار حیاتی است. به نقش شانسسازان در دنیای قمار فکر کنید – یک قمارباز آگاه از شانسهای موجود در معامله میداند و میتواند تصمیم بگیرد که شرط بندی کند یا نه. در کسب و کار، ارزیابی امکان سنجی این است که چگونه کارآفرینان و رهبران می توانند شانس را قبل از سرمایه گذاری ارزیابی کنند.
مخترعان و رویاپردازان افرادی ایده هستند (ایده پردازی) که اغلب تاثیر راه حل های آنها را بر جهان می بینند (ارزیابی کنندگان). اجرای ایده ها مستلزم مجموعه متفاوتی از مهارت های تفکر است: تحقیقی (ذهن های تحلیلی) و پیاده سازی (اجرای کار را انجام دهید). به ندرت می توان همه را در یک نفر پیدا کرد، بنابراین ایجاد تیم مشاور برای تکمیل مهارت های ذاتی خود توصیه می شود.
عناصر یک مطالعه امکان سنجی
موفقیت
“آیا این به نظر من درست است و با ارزش های اصلی من مطابقت دارد؟”
قبل از شروع یک پروژه تجاری، مورد تجاری باید به وضوح بیان کند که موفقیت چگونه به نظر می رسد.
موفقیت ممکن است حداقل بازده مالی سرمایه گذاری باشد. با این حال، در سال 2021، موفقیت اغلب نه تنها در شرایط مالی، بلکه از نظر نظارت شرکتی بر بازده غیرمالی نیز توصیف میشود.
مثالها عبارتند از:
- نحوه رفتار یک شرکت با کارکنانش
- ابتکاراتی برای مهار ضایعات و کمک به طرحهای پایداری
- اهداف تدارکات اجتماعی برای خرید شرکت های محلی یا حمایت از گروه هایی مانند اقلیت های قابل مشاهده، زنان یا افراد بومی نیز راهی برای تعریف موفقیت است.
نحوه تعریف موفقیت شما بازتاب مستقیم ارزش ها و فرهنگ شرکت شما است.
تعریف مشتری
“آیا می توانم در مقابل مخاطبان هدف خود قرار بگیرم و با یک تبلیغ هدفمند به آنها دسترسی پیدا کنم؟”
در مورد نیاز به تمرکز بر یک بازار هدف خاص مطالب زیادی نوشته شده است.
کارآفرینان اغلب به سرعت این توصیه را بی اعتبار می کنند زیرا محصول/خدمت آنها گروه وسیعی از مشتریان بالقوه دارد – حتی “هر کسی”. تصمیم گیری برای عمومی بودن می تواند دستور العملی برای فاجعه باشد زیرا بیشتر سرمایه گذاری های جدید سرمایه لازم برای سرمایه گذاری در بازاریابی در بازارهای هدف متعدد را ندارند.
میخ کن! سپس آن را مقیاس کنید!
ایده
«آیا این ایده یک نیاز یا مشکل واقعی را حل میکند؟ آیا این یک مسکن است؟»
عملی ترین ایده ها حل کند یک نیاز یا مشکل واقعی آنها مسکن واقعی درد هستند. اگرچه افراد میتوانند انگیزه دریافت پاداش داشته باشند، اکثر خریدها برای تسکین درد اتفاق میافتد – هر چه درد مهمتر باشد، تصمیم خرید آسانتر است.
- چند نفر این درد را دارند؟
- آیا بازار بالقوه به اندازه ای بزرگ است که از نظر مالی امکان پذیر باشد؟
- آیا می توانم تسکین درد را برای گروه خرید بزرگتری هدف قرار دهم؟
مزیت رقابتی
آیا من یک مزیت رقابتی دارم که به راحتی قابل کپی کردن نباشد؟
اقتصاد پایه به ما در مورد رقابت کامل می آموزد – وضعیتی که در آن تقاضا و عرضه برای حذف هرگونه سود اضافی در بازار ایجاد شده است. در جایی که رقابت کامل وجود دارد، هیچ شرکتی نمی تواند سود اضافی کسب کند.
انتخاب برای رقابت با تمایزی که شما را از “اقانوس قرمز” به “اقیانوس آبی” می برد، پروژه را از روز اول سودآورتر می کند و سرمایه گذاری شما را خارج از رقابت قیمتی قرار می دهد.
همانطور که توسط تجزیه و تحلیل 5 نیروی مایکل پورتر به ما معرفی شد، هرچه موانع ورود بیشتر باشد، مدت بیشتری می توانید از موقعیت بازار محافظت کنید که در آن می توانید سود بیشتری کسب کنید.
اگر پاسخ هر یک از این 4 سوال خیر باشد، نقطه پایان است. برگرد و ایده را دوباره کار کنید تا زمانی که بتوانید به همه آنها بله بگویید.
بخشهای دیگر ارزیابی امکانسنجی شامل منابع، هزینه فرصت، ریسک و سرمایهگذاری است.
مطمئن شوید که پروژهها با تعریف شما از موفقیت مطابقت دارند، قبل از اینکه با هر دو پا بپرید.
طراحی خوب تنشهای بین نیازهای کاربر، امکانسنجی فناوری و دوام کسبوکار را با موفقیت مدیریت میکند. – تیم براون
برای شروع مطالعه امکان سنجی بعدی خود با یک مشاور صحبت کنید.
اگر مایلید ماهانه یکبار نکات و مقالاتی مانند این را در صندوق ورودی خود دریافت کنید، برای ثبت نام در خبرنامه ما اینجا را کلیک کنید.